lördag 16 juni 2007

Intervju med Lars Demian & Stefan Sundström

"Världens bästa dåliga exempel"
Serums Tomas Ekström och Mårten Melin träffade
Lars Demian & Stefan Sundström i Malmö, sommaren 1998


En sen kväll i Malmö fann vi nyblive Cornelisstipendiaten Sundström och hans gode vän Demian sittandes i ett litet polkagrisrandigt tält på Gustav Adolfs Torg. En intervju var omöjlig att genomföra,men att få dem att prata var inget problem. De var i själva verket omöjliga att få tyst på; likt kulor i ett flipperspel trillade orden ut ur sångarnas törstiga munnar.


Är det fortfarande roligt att vara ute och turnera?
Stefan: Jag har tröttnat på det tidigare, i några år faktiskt. Då tyckte jag det var jättetråkigt.
Lars: Det är jättekul att spela tillsammans så här, men man kan tröttna på sig själv och sina låtar. Är det en bra publik så får man ju en kick av att spela. Men man kan vara trött på sig själv...
Får ni lust att göra något helt annat...Stefan, du har ju skådespelat...(i filmen Svenska Hjältar)
Lars: (med extra teatral röst) Aktööören!
Stefan: Ja, det var ju mer...inte för att jag hade lust...men rätt bra pröjs. Nej, det är helt andra grejor i så fall. Uppfinningar! Revolutionerande uppfinningar! Fast Lasse tror inte på dem...
Lars: Njaa...
Vill du avslöja något...
Stefan: Nja, jag har inte tagit patent på något än...Grejor med växthus. Hur man håller värmen. Problemet i Sverige är skillnaden mellan natt och dag, att det är jävligt kallt...på våren när man vill odla tidiga grönsaker och på hösten när man vill driva...Då är det knepiga...om man har vatten...Nej, alltså...nu känns det som jag var femton och spelar i rockband och ska förklara hur det är! Om man har stora akvarium som glasrutor, det kan vara brett också. Man värmer vattnet, när solen lyser genom det så blir vattnet varmt. Det kan man se om man har ett glas öl som står framme i solen, det blir varmt ganska fort. Och då tänker jag; samtidigt släpper det igenom solljuset och på nätterna strålar det ut värme... Och så kan man ha olika skikt, värmeisolerande glas med luftkanaler, inåt kan man ha väldigt tunt glas. Fast det här kommer jag aldrig att hålla på med...
Lars, du ser lite tveksam ut.
Lars: Nej, inte alls! Det är inte mitt område, bara. Jag är en sådan novis...
Stefan: Ja, du vet ingenting! Jag vet allt!
Lars: Jag bor i lägenhet, och Stefan bor i hus på landet...
Du har inte ens några balkonglådor att påta i?
Lars: Jag har inte ens någon balkong. Och jag bor längst ner så alla växter dör efter bara tre veckor. Det kommer in för lite ljus. I mitt hus.

Vad har ni att säga om influenser?
Stefan: Lou Reed är en stor influens men det brukar jag aldrig säga...det finns inget Lou Reed-stipendium.
Det lönar sig bättre att säga Cornelis...
Stefan: Ja, just det. Fast nu ska jag lägga ner det.
Lars: (skrattande) Ja, du har ju redan fått det!
Stefan: Nu ska jag börja köra på Evert Taube!
Lars: Finns det sådana stipendier?
Stefan: Ja, men de är inget att ha.
Lars: För små summor förstås.
Povel Ramel kanske...
Lars: Det får jag inte, jag har gjort misstaget att snacka skit om Povel Ramel för mycket på scenen. Gammal skallig moderat.
Stefan: Är han moderat?
Lars: Jaoa, jo...det är något moderat över Povel Ramel.
Stefan: Han är överklass, det är han.
Lars: Kanske inte moderat.
Stefan: Han är ganska flippad.
Lars: Flippad moderat. Syramoderat, woooäää...
Stefan: Det är en sån där Christian Gergilsmoderat.

Om vi ska prata ekonomi lite grann...har ni klarat er på det ni gör, eller har ni behövt gå på exempelvis A-kassa i perioder...
Lars: Jag har klarat mig på det jag gör i tio bast nu. Jag har spelat teatermusik, skrivit manus till barnprogram, så jag har klarat mig. Har aldrig gått på A-kassa i hela mitt liv.
Stefan: Neeeej, det har jag inte heller gjort.
Vad tycker ni om medborgarlöner?
Stefan: Skitbra, det tycker jag verkligen är bra.
Lars: Förr eller senare måste det komma.
Det är inte bara en utopi då?
Lars: Nej, automatiseringen i samhället gör ju att allas arbete inte behövs. Och då kan man inte bara avrätta de som inte behövs i fabrikerna.
Stefan: Däremot skulle vi ha en slags samhällstjänst där man under ett år var tvungen att göra något, en jävligt bra utbildning för ungdomar. Att skicka ner folk som hjälparbetare, det skulle vara så jävla bra. Bara att få se hur fan det är. Komma till Indien...inte för att jag har varit där...jag hajar ju ändå! Nej, men folk behöver smasha ner i nåt jävla slumområde i New Delhi.
Lars: Samtidigt är det så att man måste ge alla en grundtrygghet i samhället för att få det att fungera. Att bara slå ut människor och säga: Du har inget jobb, du ska vara arbetslös och bli nertryckt...då skapar vi ett samhälle som är fullt av orättvisor, det bara eskallerar.
Stefan: Men arbetslösheten är ju frampiskad också, den är ett instrument för att sänka lönerna, det säger de ju själva om man läser Dagens Industri. Det är ju vad det handlar om, att kunna hålla nere lönerna, därför måste man ha den här armén av arbetslösa, och så måste man se till att de mår dåligt, framför allt. Och sossarna är med på det där och tjatar om hur dåligt det är att vara arbetslös. Problemet med att vara arbetslös är att man har ont om stålar, det är enda problemet.
Det är så mycket förnedring också, att gå till socialen, datortek, tvångssysselsättning...
Stefan: Ja det är så jävla sjukt så det inte är sant. Allt är bara till för att skapa incitament.
Lars: Det är konstigt, det här resonemanget att man måste låta folk vara undertryckta, annars vill de inte jobba. Kolla på människorna som föds i överklassen och har en förälder som är direktör och som själva blir direktörer...de skulle alltså inte ha något som helst incitament, men de jobbar ju som fan. Jag tror inte på det där snacket om att du måste må skit för att göra någonting, tvärtom. Om du mår bra så blir du kreativ, mår du skit så blir det ingenting. Det är ren bullshit.
Hur viktigt är det att vara engagerad politiskt?
Lars: Det är svårt när det inte finns någonting att rösta på. Jag kan till och med känna att om vi inte hade haft en socialdemokratisk regering utan en moderat regering med jävligt stark opposition så tror jag inte de hade vågat genomföra många av de reformer som sossarna har gjort. Fan vet, innan har jag tänkt att om man bara röstar till vänster så...men vad man än röstar på så är det politiker man röstar på. Jag litar inte på någon jävla politiker. Piss-Gudrun som går på bio och pissar ner sig...
Stefan: Det är så pissigt det där också...överger man det...
Lars: Jag vet, men vad ska man göra, det är svårt som fan!
Stefan: Jag tycker ändå man måste försvara den parlamentariska demokratin, alltså politiken överhuvudtaget. Att en regering faktiskt kan bestämma; nu inför vi en minimilön.
Lars: Men så är det inte längre! De har ju lagt sig i händerna på industrin, så det finns ingen demokrati längre!
Stefan: Revolution!

Hur har ni det med matsmältningen? Finns det Samarin i skafferiet?
Stefan: Nej, jag har surkål.
Lars: Nej, men jag saknar det ibland.
Stefan: Faktum är att jag aldrig har problem med magen. I min familj är vi ganska immuna mot magsjukdomar...jag tror det beror på mina inläggningar.
Lars: Ah! Du har inläggningar!
Mjölksyrade grönsaker?
Stefan: Ja precis! Det är otroligt.
Lars: Kan du inte ge mig en burk?
Stefan: Jo, det ska jag göra. Man kan göra schyssta blandningar, så att det blir sådär snyggt!
Lars: Jag ser fram emot det.
Stefan: Man kan ha broccoli, morotsbitar, lite vitlök... Vill ni ha ett recept?
Gärna.
Stefan: Man tar de grönsaker man vill syra. Jag har faktiskt funderat på surmört, en variant av surströmming som de har uppe i Norrlands inland. Men det kan vi skita i, för jag vet inte om jag vågar. Det kan bli botulism och skit. Men grönsaker är lugnt. Man tar alltså grönsaker, gör en lag av en liter vatten...och 20 milliliter salt. Sedan tar man lite vassle, helst från någon kombigrej, afilus, bifilus...med många olika sorters bakterier. Man låter det rinna av genom ett kaffefilter först, så att det blir vassle, och häller det över grönsakerna i burken, skakar, håller upp och ner så att det blandas om. Sedan häller man på saltvattnet, upp till randen och skruvar på locket. Ganska hårt men inte råhårt. Låter det stå i rumsvärme i tre dagar, sedan ska det helst stå där det är femton grader; i matkällaren brukar det vara bra. Där ska det stå i två-tre veckor, sedan sätter man det kallt, väntar i två-tre månader. Då blir det jättegott!
Vi tackar för receptet! Lars, din tur...
Stefan: Demian, han har väl någonting! Han går ner till korvkiosken...
Lars: Nej men...
Stefan: Och beställer vegoburgare...
Lars: Jag köpte en wok i Thailand som jag använder mycket, det är perfekt när man har gasspis. Man bara wokar alla grönsakerna och så tar man antingen halomiost eller fetaost och kryddar...
Stefan: Man bryter över halomiosten...
Lars: Nej, man steker den först, och skär den i tärningar. Man kan woka vad som helst, vilka grönsaker som helst. Fetaost är schysst.
Stefan: Jag tänker mig att det ska vara orientaliskt...
Lars: Nej...
Stefan: ...och då häller man på sådan här ostronsås...kommer du ihåg när vi käkade fisksås? Då luktade det verkligen fisk...
Lars: Och så kom du hem till frugan...
Stefan: Var har du varit? frågade hon...På turné!
Lars: Hahahehahaheh!
Stefan: Förlåt mig Hillary!
Lars: Aldrig mer fisksås hemma hos Clintons!
Lars, du är ju vegetarian...
Lars: Jaså, nej...ibland. Jag käkar ju fisk, så jag kan inte kalla mig alltför vegetarianisk.
Och du Stefan slaktar får...
Lars: Han har faktiskt lagt av ...
Stefan: Mmm...jag har slutat med det.
Lars: (vansinnigt kacklande skratt)
Stefan: Men igår var jag jävligt sugen...
Lars: Då gick du ut och slog ihjäl en!
Stefan: Det var någon slags moralisk idé jag hade; att om jag ska käka kött så ska jag också döda djuren...
Lars: Och det gjorde du med glädje!
Stefan: Nej, det var faktiskt inte särskilt kul...
Lars: Det schyssta är att Stefans yngsta dotter Miranda, hon kom vid något tillfälle och såg en slakt, och sedan dess...
Stefan: Då var hon bara fyra...
Lars: Och då bestämde hon sig stenhårt för att bli vegetarian.
Stefan: Ja, hon kom vid fel tillfälle...
Lars: Äh vadå fel tillfälle? Hon kom vid helt rätt tillfälle!
Stefan: Jag hade precis kapat huvudet av en som låg och sprattlade.
Lars: Jag tycker det är jävligt coolt, hon är en cool tjej.

Intervju/Tomas Ekström & Mårten Melin

Inga kommentarer: